söndag 6 februari 2011

Punschkakor - biskvier

Punschkakorna / Minisbiskvier


Ibland drömmer jag om dessa kakor, de är så goda, eftersom de är så små är de faktiskt försvinnande goda.
De är som pyttesmå biskvier fast de är punschkräm i dem.

Från början gjorde min kära styvmor dem sen fick jag receptet och gjorde dem. De är så försvinnande goda så om man tänker att man har dem i frysen för ex att ätas på julafton är det bäst att man gör dem en eller två dagar innan jul.. annars är risken stor att man hunnit "smaka" på alla.

Botten
Botten görs som vanlig biskvi botten på 4hg mandelmassa och 2 äggvitor som man blandar i hop och sedan spritsar ut på plåt, så smått som man kan, det ska ju bara bli munsbitar att ätas på en gång. Sen gräddar man dem i 150 grader i ca 20 min tills de är vackert gyllenbruna och låter dem sedan svalna helt.

Krämen spritsas på

Krämen blandas

Krämen;
1hg smör
1 dl florsocker
1 äggula
Punsch efter behag.. (man kan ta kakao, konjak eller citron med om man vill)


Man blandar ihop allt till en jämn smet och spritsar ut på de avsvalnade kakbottnarna.
Så ställer man de kallt, jag brukar ställa ut plåten med dem på balkongen om det är vinter.


Smält chokladen, jag tar alltid mörk choklad, så mörk jag hittar.Låt chokladen svalna lite.
Doppa försiktigt kakorna i chokladen med ovansidan dvs smörkrämen först. Doppa snabbt så krämen inte smälter.

Ställ dem sedan kallt alternativ frys in dem.
Glöm inte att inte provsmaka förrän du ska äta upp dem ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar