fredag 28 november 2014

DIY - Liten burlesque hatt på kort tid.

I bland står man där, man är bjuden på middag där man gärna få klä ut sig och den där tiden hann springa iväg.
 Den där lilla detaljen, lilla hatten saknas.
Plötsligt hade inga butiker en liten hatt.
 Vad gör man?

 Planerar om hela outfitten?

 Nej man gör sin egna lilla hatt.

 Man tager vad man haver sade ju någon så fint.

Sagt och gjort. Ett par timmar innan middagen så står jag i köket och letar, vad haver jag?
 Jo jag hade en sådan här:
Hittade bilden på nätet så burken på bilden har inget med detta DIY att göra ;-)
En creme fraiche burk (dock duger även andra burkar i denna modell lika bra)

Vad gör man med den?
Tvätta burken, torka av den, ta bort locket, ställ den upp och ner.
Plocka fram decoupagelim / lim /tapetklister vad du har. 
Sätt på ugnen på låg värme om du inte har värmefläkt/hårtork/blås av något slag. 
Plocka fram färg till hatten samt ev band eller annan dekor. 
Ta fram morgontidningen och riv ut de sidor du läst. 
Riv sidorna i remsor samt klipp ut ett par ciklar som ska motsvara hattens platta överdel, lock typ. 

Limma runt utsidan av burken. 
Ta bitarna av tidningspapper och linda runt, tänk på att forma burken lite som du vill ha den. 


Jag limmade ovanför själva burken för att få den lite högre och rakare så jag kan lägga på "lock" ovanpå. Jag klippe även lite mer cirklade bitar och limmade på nedtill så jag fick själva hattkanten. Jag klippte massa små jack på ena papperssidans kanter för att kunna fästa det bra på burken utan att ha sönder dem. 

När du är klar med att limmat papper och formen på hatten så måla den med färg, jag tog svart. 


Sen ställde jag in allt i ugnen som fortfarande var varm efter att jag hade använt den den stod bara ca 5 minuter för att bli torr. 

Sen klädde jag den med ett band och fäste en genomskinnlig halsbandstråd i den. 


Sen vart det på med smink och fransar och iväg! 


Ready to go med min nya lilla hatt! :-) 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar