måndag 29 september 2014

Tivolikakor

Det är en sorts kakor jag tycker om att både äta och göra och det är Tivolikakor.
De är söta och de uppskattas alltid utav alla. Jag har då och då tappat bort receptet och det finns inte någonstans på nätet under Tivolikakor så jag vet inte om de har något annat namn?
Delar med mig utav det här för då hittar jag det alltid själv. :)

För 30 st, ugnstemp 175 C

100g margarin/smör
½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
2 msk marsánpulver
½ dl potatismjöl
2 dl vetemjöl

ägg och strössel för pensling och garnering

Rör smöret och sockret så det blir mjukt och smidigt. Häll sedan i marsánpulvret, potatis- och vetemjölet. Arbeta snabbt i hop degen.

Forma och rulla ut till längder ca 2 cm i diameter. Skär dem i 1½ cm långa bitar så det blir som små stubbar.



 Pensla "toppen" med ägg och doppa i strössel och ställ på plåt som är smord eller har bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min
Låt kallna på plåt.

Förvaras i burk och går bra att frysa, håller ca 3mån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar