söndag 29 december 2013

Glass, visst det är kallt ute men glass passar ändå alltid.

Vad vore en glassig dag utan riktigt god hemgjord glass?
När jag köpte min lilla glassmaskin gjorde jag massa glass, sen gick frysen sönder och i den nya frysen får jag inte lika lätt plats med bunken, den är ju inte så liten så det har blivit mindre med glasstillverkning.

Jag har faktiskt knappt köpt glass efter att min glassmaskin flyttade in hmm tror inte att jag köpt annat än pinnglass att äta just då.

Jag har testat att göra rabarber och kanelglass.. åh gudomligt gott, jordgubbsglass - mums och så vaniljglass. Har både gjort glass genom att koka upp gräddmjölkblandningen och utan att koka och jag kan säga att kokar man upp mjölken och grädden innan så smakar det faktiskt mycket bättre än om man inte gör det. Dock tycker alla jag bjudit på glass att den där man inte kokar också är riktigt god, alla alternativ är godare än den man köper. Jag använder alltid vaniljstång och inte vaniljsocker.
Sen gör jag hemmagjord chokladsås på mörk choklad, om jag har det hemma, annars blir det en gjord på kakao.

Chokladsås:
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
20 g smör

Häll i vispgrädde i en kastrull värm upp ha i chokladen i småbitar och låt det smälta och rör om. Avsluta med att ha i smöret och blanda om.
Fungerar bra att spara i en tvättad flaska i kylen ett par veckor.

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar