söndag 16 december 2012

Småstjärnor, Lyckostjärnor, till Jul.

Har suttit och gjort lite småstjärnor till jul, de kallas även Lucky star eller på svenska Kinesiska Lyckostjärnor.  I år går som sagt julgranen i rosa och lila så detta blir lite lila stjärnor att ha på vardagsrums bordet. Har gjort en massa andra år och de har hållit bra men i och med en lite flytt hamnade påsen med dem underst i en låda och nu finns inte stjärnorna mer..

Jag har min beskrivning i form av en utriven sida ur en gammal tidning men tänkte visa med lite bilder hur man gör. Egentligen gör man en liten knut och lindar runt pappret till det tar slut och försöker hålla den femkantiga formen hela tiden. Det är väldigt enkelt när man får till det. Men kan bli lite olika i början beroende på hur hårt man virar och om man inte håller femkantigheten så bra. 

Jag har i detta fall matta remsor av vanligt papper men det kan vara lättare att få dem fint bulliga med lite mjukare och glansigare papper typ veckotidning. 

Så du behöver; 
-Långa raka remsor utav valfritt papper, ju bredare pappersremsor desto större stjärna. Ett bra exempel på mått är 1cm bred 21 cm lång. 



I ena änden av remsan gör du en knut och drar åt lite försiktigt. 

Platta till knuten lite lätt (inte pressa) och stick in den lilla fliken av remsan som vart över in i stjärnan. 

Linda den långa änden av remsan runt din lilla femkant, så att den fortfarande bildar en femkant och så att alla sidor blir omlindande. Håll remsan sträckt och tryck inte för hårt runtom kanterna, det kan bli svårt då att få den bullig. 
När endast en liten bit kvarstår så sticker du in den lilla biten i stjärnan. 

Så här ska den lilla femhörningen se ut när den är klar. Nu ska vi bulla till den lite. 

Gör detta med båda händerna (jag höll kameran i min andra hand så jag är inte så här snitsig.) och håll på själva hörnen med ena handen (som mitt pekfinger på bilden) och med andra handens fingrar så trycker du in nageln mellan hörnen som du ser enligt bilden. Gör så runtom tills du fått en bullig fin form. Se till att inte trycka mitt på, då plattas den ut. 

Sen är Lyckostjärnan klar! :) 

Nu kan man trä upp dem på snöre och göra en stjärn girlang, limmas fast på julklappar, läggas i en skål eller varför inte strö ut dem över ett bord? Gör man dem i guld och silver blir det snyggt på nyårsbordet.

Lycka till! 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar