lördag 15 december 2012

Baka pepparkakshus och annat inför jul.

I år tog jag mod till mig och gjorde egen pepparkaksdeg, egna mallar och ja resultatet blev ett eget pepparkakshus! Är riktigt stolt.
Dock var det som alltid vid fösta baket att det uppstod lite problem. Exempelvis så skar jag ut delarna lite större än mallen för att enkelt kunna renskära dem. Dock svällde degen upp så mycket i ugnen att bitarna vart lite mindre än mallarna!

Sen vart delarna inte hårda så jag fick vända på dem på plåten och grädda lite på undersidan med. Om de är för mjuka blir det ett väldigt bågigt pepparkakshus!
Så var det bara att dekorera dem och jag gjorde glasyren väldigt hård så att det skulle hålla bra och det gör det!
När jag satte ihop pepparkakshuset vart det lite knepigt eftersom delarna hade krympt lite olika. Men jag lyckades få till det. Jag använde smält socker eftersom min hjälpreda hade somnat, klurigare med kristyr tycker jag. Använde konservburkar att stötta upp delarna med.
Dock upptäckte jag att taket hade krympt lite väl mycket så det vart en glipa!!! Så typiskt!!

Fast det löste jag på detta sätt..
Ja det är polkagriskuddar som jag satte fast med lite smält socker. Sen ser ni de fina snöflingorna jag petade på som dekor, bra "strössel".

Så här ser huset ur när det vart klart! 
Och här är baksidan på pepparkakshuset också.
Vet inte varför jag inte vände på pepparkakshuset och fotade baksidan istället för att klämma in mig bakom det och fota? Kanske för att klockan hann bli 23.38 innan pepparkakshuset vart klart. Som ni ser är det dekorerat mest med kristyr sedan de klassiska nonstop, polkagriskuddar, snöflingesströssel, enstaka geleploppar (?) och så på dörren klippte jag ut ett hjärta ur en jordgubbsrem.
Visst vart det fint!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar