tisdag 5 mars 2013

Förkyld, dricker en massa vatten, ingefära med mjölk och så Turkiskt kaffe.

Har kommit hem i från en underbar resa till Jordanien och staden Aqaba dessvärre drabbades jag utav en förkylning efter hemkomsten, den galopperade fram under morgonkvisten och anföll mig med fullkraft på kvällen.. Inte kul.

Kurerar mig så bra jag kan genom att dricka mycket, ta lite alvedon, nässpray och ta det lite lugnt. Då jag har liten släng av astma har jag sett till att ta sprayen ett par gånger per dag nu, är lite dålig på att ta den men inser att jag faktiskt kan andas mycket bättre nu när jag är förkyld (ja lite svårt när man är täppt men..) så jag ska försöka komma i håg att ta den ofta.

Har två bra tips på vad man kan dricka och det ena är vatten med bitar utav färsk ingefära, lite råsocker och skivad citron. Gör en stor kanna på minst en liter och drick under dagen, ha i ca 1 skivad citron och 4-5cm ingefära och ett par teskedar råsocker. Man dricker bättre och får i sig lite c-vitamin och annat.

Sen till kvällen så tar jag något som jag faktiskt drack första gången på ett fik i Aqaba men som snabbt vart vår favorit. Det är Ingefära med mjölk - ja mjölk så man ska nog ta det till kvällen då man blir lite behagligt varm i magen och trött. Inte att rekommenderas om man är tjock i halsen dock.
På det fiket skummade de upp mjölk i ett stort glas, hade i två påsar riktigt ingefärste och sen hade de i honung eller socker, det är godare med honung. ,Det jag menar med riktigt ingefärste är att det ska vara starkt inte så där svagt och blaskigt som Friggs ingefärste utan man måste hitta en starkare variant, nu köpte jag med mig riktigt bra ingefärste i från Jordanien så jag får leta på stan sedan efter ett bra starkt te eller om man helt enkelt tar färsk ingefära som får dra ett tag.

Något annat jag föll för där är ju det Turkiska kaffet!! Så gott med kardemumma smaken, vi drack det på många olika ställen och alla hade sin variant utav det, mer kardemumma smak, starkare kaffe etc.
I butiken Al-Dweek for spices i den gamla marknadsdelen i Aqaba drack och köpte vi med oss riktigt gott Turkiskt kaffe, han skopade upp och malde det åt oss och packade i hop det platt och bra. Så nu kokar jag mitt egna turkiska kaffe här hemma. Jag har ju inte gasolplatta eller den klassiska kokbägaren de har så jag får nöja mig med elspis och kastrull.

Mitt "recept" jag kommit fram till på detta Turkiskt kaffe är till en kopp på ca 1,5dl:

1 1/3 kopp vatten
2tsk råsocker
2 rågade tsk kaffe

Blanda allt i en kastrull, rör om och låt koka upp ordentligt, rör om.
När det kokat upp dra av kastrullen i från plattan, sänk värmen, rör om i kastrullen och ställ tillbaka den på plattan så det kokar upp igen, dra då av den i från värmen, rör om och ställ tillbaka den på plattan.. gör så i ca 1 min. Ställ sedan kastrullen åt sidan, sätt på lock låt nu sumpen sjunka ner så vänta i någon minut.
Lägg i en hel bit kardemumma i koppen och häll på kaffet.
Drick och Njut. 
Bilden ovan är tagen på ett av caféerna i ett av världens underverk - Petra, vi gick in i skuggan där på ett cafée högt uppe på en av kullarna så vi hade sådan fin utsikt över alla ruiner och satt ner och  svalkade av oss med kaffe och så ett rejält ölkrus med nymixad Lemon with mint - så gott! Drack det på ett par olika ställen sen i Aqaba med och man fick alltid ett stort ölkrus och det kostade ca 25kr. Det enda men behövde tänka på vad att man skulle ha nära till en toa, det är mycket dricka på en gång.. :)
Skulle testa att göra det nu här hemma men jag glömde köpa mynta. Glömde fråga vad de har i mer än citron/lime och mynta, kändes nästan som att det inte var så mycket mer - surt och gott.
Kollat lite på nätet och hittat lite recept, ska se om något utav dem blir det rätta! 

Ha det så gott så ska jag krya på mig nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar